HomeFAQSearchMemberlistUsergroupsRegisterLog in

Share | 
 

 RM20/ Sejam

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
zedi
A d m i n
A d m i n


Number of posts : 786
Age : 31
Location : bulan..
Registration date : 2008-07-17

PostSubject: RM20/ Sejam   Tue Dec 02, 2008 11:31 am

Seorang bapa pulang ke rumah dalam keadaan letih disambut baik oleh anaknya yang berusia 7 tahun. Sambil
mengangkat briefcase ayahnya, si anak itu bertanya kepada ayah.....

Anak: Ayah...ayah.. boleh Amin tanya satu soalan?
Ayah: Hmmm....nak tanya apa?
Anak: Ayah...berapa pendapatan ayah sejam di pejabat?
Ayah: Itu bukan urusan kamu, buat apa sibuk-sibuk nak tanya? Si ayah mula menengking.
Anak: Amin saja nak tahu ayah...

Tolonglah beritahu berapa pendapatan ayah sejam di pejabat?
Si anak mula merayu pada ayahnya.
Ayah: 20 ringgit sejam.. Kenapa nak tahu? Jerkah ayahnya lagi.
Anak: Oh..20 ringgit..Amin menundukkan mukanya.
Anak: Ayah.. boleh tak bagi Amin pinjam 10 ringgit dari ayah?
Si ayah mula menjadi berang dan berkata, "Oh, itu ke sebabnya kamu tanya pasal pendapatan ayah?
Kamu nak buat apa dengan duit tu? Mintak sampai 10 ringgit? Nak beli mainan lagi?? Ayah penat-penat kerja cari duit, kamu
senang-senang nak membazir ya.. Sudah,pergi masuk bilik.. tidur! Dah pukul berapa nih...!!"

Si anak itu terdiam dan perlahan-lahan dia kembali ke biliknya. Si ayah duduk di sofa sambil memikirkan mengapa anaknya yang sekecil itu meminta duit sampai 10 ringgit. Kira-kira 2 jam kemudian, ayah kembali tenang dan terfikir kemungkinan besar
anaknya benar-benar memerlukan duit untuk keperluan di sekolah kerana anaknya tak pernah meminta wang sebegitu banyak sebelum ini.

Dengan perasaan bersalah, si ayah melangkah menuju ke bilik anaknya.Didapati anaknya masih belum tidur. "Kamu benar-benar
perlukan 10 ringgit? Nah.. ambil ni" Si ayah mengeluarkan sekeping duit kaler merah. Si anak itu segera bangun dan tersenyum girang.
"Terima kasih banyaklah ayah!"

Lalu dia mengangkat bantalnya dan mengeluarkan sekeping nota 10 ringgit yang sudah renyuk terhim pit oleh bantal.
Bila ternampak duit itu, si ayah kembali berang. "Kenapa kamu mintak duit lagi sedangkan kamu dah ada duit sebanyak itu?? Dan dari
mana kamu dapat duit tu??"

Amin tunduk... tak berani dia merenung ayahnya. Sambil menggenggam kemas duit itu, dia menerangkan....."Duit ni Amin kumpul
dari belanja sekolah yang ayah bagi hari- hari. Amin minta lagi 10 ringgit kat ayah sebab Amin tak cukup duit..."

"Tak cukup duit nak beli apa??" Jerkah ayahnya lagi.

"Ayah.... sekarang Amin dah ada 20 ringgit..Nah..ayah ambil duit ni. Amin nak beli sejam dari masa ayah di pejabat tu. Amin nak ayah
balik kerja awal esok. Amin rindu nak makan malam dengan ayah.."Jelas Amin tanpa memandang wajah ayahnya...

Moral:
Kongsilah cerite ni ngan sesape aje yg anda suka tapi..yang penting sekali, kongsilah masa sebanyak 20 ringgit itu bersama2 dgn insan yang anda sayangi. Ini hanyalah setitis peringatan kepada sesiapa yang bekerja keras sepanjang hidupnya..yang
bakal kerja sok lusa... atau sesiapa saja yang selalu sibuk... Jangan biarkan masa berlalu begitu sahaja tanpa dinikmati bersama2
dengan mereka2 yang begitu rapat dengan kita..yang sentiasa berada di hati kita..

Bayangkan...bila dah kerja nanti...kalau kita mati..pihak syarikat akan senang2 cari orang lain..gantikan kita. Tapi..keluarga, rakan2 yangkita tinggalkan kat dunia ni pasti akan berasa suatu kehilangan sepanjang hidup mereka...Fikirlah...selama ni...apa yang kita dah buat untuk keluarga kita?.. untuk insan yang kita sayang??
Back to top Go down
View user profile http://www.chorenology.co.cc
e_z
s a r j a n
s a r j a n


Number of posts : 524
Age : 31
Location : Dah Fulltime di Kuantan
Registration date : 2008-07-19

PostSubject: Re: RM20/ Sejam   Tue Dec 02, 2008 12:59 pm

Admin....mintak rm20...
nk makan tghhr la..
lapor ni.. Sad
Back to top Go down
View user profile
zedi
A d m i n
A d m i n


Number of posts : 786
Age : 31
Location : bulan..
Registration date : 2008-07-17

PostSubject: Re: RM20/ Sejam   Tue Dec 02, 2008 2:02 pm

e_z wrote:
Admin....mintak rm20...
nk makan tghhr la..
lapor ni.. Sad

bg no akaunt ko..nnti aku bank in kan... pirat
Back to top Go down
View user profile http://www.chorenology.co.cc
e_z
s a r j a n
s a r j a n


Number of posts : 524
Age : 31
Location : Dah Fulltime di Kuantan
Registration date : 2008-07-19

PostSubject: Re: RM20/ Sejam   Tue Dec 02, 2008 2:53 pm

yessss....
nt aku pm no akaun aku....
Back to top Go down
View user profile
zedi
A d m i n
A d m i n


Number of posts : 786
Age : 31
Location : bulan..
Registration date : 2008-07-17

PostSubject: Re: RM20/ Sejam   Tue Dec 02, 2008 2:55 pm

ko tak terharu ke ngan cite ni...
1st time aku bace cerite ni...rase mcm nak menitik air mata...tapi kutahan je...
Back to top Go down
View user profile http://www.chorenology.co.cc
e_z
s a r j a n
s a r j a n


Number of posts : 524
Age : 31
Location : Dah Fulltime di Kuantan
Registration date : 2008-07-19

PostSubject: Re: RM20/ Sejam   Tue Dec 02, 2008 3:00 pm

aku penah baca cte ni..
memang terharu gak..hampir2 menitik air mata aku...
nasib baik la aku takde anak lg.. Sad
Back to top Go down
View user profile
tricubix
M a r s h a l
M a r s h a l


Number of posts : 790
Age : 31
Location : Over The Neptune!!
Registration date : 2008-07-18

PostSubject: Re: RM20/ Sejam   Tue Dec 02, 2008 3:38 pm

nasib baik aku tak kawin lagi..
this is the moral..
bila da kawin nnti..da ada anak2 tu..
bahagi2kn la masa antara kerja dgn keluarga

_________________
+Someday..I will be like them..!!+
Back to top Go down
View user profile
zedi
A d m i n
A d m i n


Number of posts : 786
Age : 31
Location : bulan..
Registration date : 2008-07-17

PostSubject: Re: RM20/ Sejam   Tue Dec 02, 2008 3:41 pm

Quote :
aku penah baca cte ni..
memang terharu gak..hampir2 menitik air mata aku...
nasib baik la aku takde anak lg..

Quote :
nasib baik aku tak kawin lagi..
this is the moral..
bila da kawin nnti..da ada anak2 tu..
bahagi2kn la masa antara kerja dgn keluarga

buat kawan2...
takde anak lg ke...tak kawin lagi ke...keluarga masih ade kan..
jd..same2 le kite bahagikan sedikit masa kepada keluarga..(termasuk le diri sendri ni..hehhehe)
Back to top Go down
View user profile http://www.chorenology.co.cc
Carlos Abento
M a r s h a l
M a r s h a l


Number of posts : 608
Age : 31
Location : bDr. Br. B@nGi
Registration date : 2008-07-18

PostSubject: Re: RM20/ Sejam   Tue Dec 02, 2008 4:17 pm

ijat ko main2 ye...
Back to top Go down
View user profile
e_z
s a r j a n
s a r j a n


Number of posts : 524
Age : 31
Location : Dah Fulltime di Kuantan
Registration date : 2008-07-19

PostSubject: Re: RM20/ Sejam   Wed Dec 03, 2008 4:31 pm

Carlos Abento wrote:
ijat ko main2 ye...

ini serius....(mcm wondepets)
Back to top Go down
View user profile
e_z
s a r j a n
s a r j a n


Number of posts : 524
Age : 31
Location : Dah Fulltime di Kuantan
Registration date : 2008-07-19

PostSubject: Re: RM20/ Sejam   Wed Dec 03, 2008 4:34 pm

betul zadi kate tu...family 1st..
2minggu skali aku mesti blik tgk famili aku..
kalo takleh sgt, sebulan tu aku wajib balik sekali...
takut gak famili aku mintak lbh dr rm20.. Very Happy
Back to top Go down
View user profile
jawi
p r e b e t
p r e b e t


Number of posts : 201
Age : 34
Location : penang
Registration date : 2009-02-20

PostSubject: Re: RM20/ Sejam   Tue Mar 03, 2009 6:18 pm

sedih btul cita ni...sebak plak aku
xpala,esok aku cuti..yeeeeee
Back to top Go down
View user profile http://www.gengpisang.forumotion.com
ida'sh
k o p e r a l
k o p e r a l


Number of posts : 464
Age : 30
Location : kuantan ,pahang
Registration date : 2008-07-22

PostSubject: Re: RM20/ Sejam   Wed Mar 04, 2009 8:41 am

sdhnye...xpe,mgu nie aku cuti pjg nk balik jmp family....hihihi
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: RM20/ Sejam   Today at 4:35 pm

Back to top Go down
 
RM20/ Sejam
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
ex-CIAST :: Umum :: Tazkirah-
Jump to: